Herkullista ja terveellistä ruokaa

Terveellisen ruuan ei aina tarvitse olla mautonta tai tylsää. Internet ja keittokirjat ovat täynnä herkullisia reseptejä, joista saat myös takuulla vatsasi täyteen. Pienikin vaiva raaka-aineiden valikoimisessa ja hankinnassa voi tuoda suuria tuloksia. Huomaat olosi energiseksi, levänneemmäksi ja kevyemmäksi ruokavalion muutoksilla. Monilla meistä on se käsitys, että mahdollisimman vähäkalorinen ruokavalio on aina paras. Tämä ei ole aina totta, sillä ravinnosta saatavat hyvät rasvat ja vitamiinit ovat erittäin oleellinen osa terveellistä ruokavaliota.

Kaikista tärkeintä on muistaa se, että kun käytät puhtaita, prosessoimattomia raaka-aineita, tiedät tarkalleen, mitä laitat suuhusi ja minkälaiset ravintoarvot ruoassa on. Kaikki pitkälle prosessoidut ruoat sisältävät usein yllättävän korkean määrän rasvaa, sokeria tai muita ainesosia, joita et olisi puhtaiden raaka-aineiden käytössä saanut. Monet myös muistuttavat, että sokeriin ja rasvaan on hyvin helppo jäädä koukkuun, jolloin olo kropassasi on tukkoinen ja väsynyt, eikä sinulla ei ole riittävästi energiaa päivittäisiin toimiisi.

Vegaanien vallankumous

Viime aikoina olemme saaneet nauttia niin kasvissyönnin kuin vegaaninkin ruokavalion vallankumouksesta ruokakaupoissamme ja ravintoloissakin. Muun muassa nyhtökaura, härkis, vöner ja muut herkut ovat vallanneet tilaa tavallisten kuluttajien ruokakomeroissa ja pienetkin kioskit tarjoavat vegaaneille sopivia välipaloja ja kasvispohjaisia tuotteita valikoimissaan. Bistron avaaminen Helsinkiin ei liene mahdollista ilman vaihtoehtoisten annosten tarjoamista niille, jotka eivät nauti eläinperäisiä tuotteita ruokavaliossaan. Monet ravintolat tarjoavat moneen suuhun sopivia brunsseja, lounaita ja illallisia, myös kasvissyöjille ja vegaaneille. Kasvispohjaisen ruokavalion terveellisyydestä ei liene kiistelemistä nykyaikaisten tutkimustulosten perusteella. Voi olla, että juuri tämä seikka on innoittanut uutta sukupolvea kokeilemaan kasvispohjaisen ruokavalion hyötyjä.

Liika kurinalaisuus vie monet meistä väärään suuntaan ruokavaliossaan. Jos itselleen ei anna anteeksi satunnaista herkuttelua vaikkapa juhlissa, on helppo langeta ahmimaan paljon kerralla ja tämän jälkeen olo voi olla todella huono. On siis tärkeää, ettei esimerkiksi hyvin vähäkalorista ja kurinalaista ihmedieettiä noudata pidempään kuin vain lyhyitä jaksoja kerrallaan. Jatkuva erikoisdieetin seuraaminen ei yleensä myöskään tuo pitkäaikaisia muutoksia, mikä saa epäonnistumiset uudessa ruokavaliossa tuntumaan erityisen raskailta.

Käteviä reseptejä

Mikä olisikaan sen maittavampaa tai täyttävämpää kuin ruokaisat salaatit. Voit lisätä salaattiisi kanaa, falafelejä, halloumia, kvinoaa tai vaikkapa täysjyväriisiä tehdäksesi salaatista ruokaisan ja samalla todella herkullisen. Salaateissa ei voi helposti mennä vikaan ja niihin on helppo saada vaihtelua käyttämällä eri ruoka-aineita joka päivä. Mikäli salaatit eivät sinua innosta, kannattaa kokeilla erilaisia wokkeja. Kaupasta saat valmiita wok-vihanneksia, jotka on todella helppo sulattaa pannulla. Mukaan voit laittaa sieniä, katkarapuja, kanaa, jauhelihaa tai soijaa, joilla voit nopeasti tehdä wokistasi maistuvan ja terveellisen.

Kannattaa muistaa välipalojen tärkeys. Jos nautit pieniä välipaloja, kuten hedelmiä tai vihanneksia, ruokailuiden välillä, et tule päivän mittaan valtavan nälkäiseksi. Et myöskään hotki ruokaasi lounaalla tai illallisella. Sorrumme helposti ahmimaan ruokamme, jos nälkä on kova. Erilaiset keitot ovat käteviä ja kevyitä lounaita. Saat helposti tehtyä erilaisia keittoja niin perunasta, porkkanasta, bataatista, kurpitsoista kuin tomaateistakin. Ne ovat täynnä vitamiineja ja saat niistä vähällä vaivalla kylläisen ja kevyen olon.

admin / 16 januari, 2018 / Okategoriserade